Utsökta Och Charmiga, Sofistikerade Material, Replika Klockor

1864 lade Ferdinand Adolph Lange till 3/4 plywood till märkets fickur för första gången. Sedan dess har detta initiativ blivit en ikonisk del av A. Lange & Söhne klockor. En del av 3/4-plywooden är gjord av obehandlat tyskt silver, en legering som introducerades av den sachsiska klocktillverkningsindustrin 1823. Sedan ombyggnaden av Lange klockfabrik 1990 har plywood, broar och balansplywood från märkets klockor varit gjord av tyskt silver. Detta får folk att undra, vilka är de unika höjdpunkterna i detta material? Var kommer dess namn ifrån?

Boetten till Lange klockor är gjorda av olika ädelmetaller, och boettstilar i rostfritt stål har lagts till sedan 2019. Dessa klockor delar en sak: deras inre ramar är gjorda av tyskt silver. Denna ram består av en serie plana och stödjande komponenter som inte är direkt involverade i kraftöverföringen, inklusive bottenplattan, 3/4 plywood, balanskran och flykthjulskran.

Redan på 1850-talet använde Ferdinand Adolf Lange för första gången tyskt silver i individuella fickur. Före denna tid var ramarna till dessa fickur vanligtvis gjorda av modifierad mässing eller härdat stål. Vid den tiden hade denna legering, huvudsakligen sammansatt av koppar, zink och nickel, precis kommit ut och kunde uppfylla de egenskaper som krävs för Lange-rörelser. Precis som mässing är tyskt silver idealiskt för dekorativt bruk, även om det är mer utmanande och uppvisar bättre motståndskraft mot oxidation och korrosion. Därför kan tyskt silver tas i bruk utan föregående guldplätering. Med tiden kommer endast ett mycket litet oxidskikt att bildas på dess yta. Dessutom har tyskt silver också utmärkt slitstyrka, seghet och styvhet.

Utöver sina fördelar i egenskaper, kan klocktillverkningsindustrin ha valt tyskt silver av en annan anledning: att sälja replika klockor till den amerikanska marknaden. På den tiden var importen av ädla metaller, särskilt guld, begränsad av höga tullar, så köpmän var tvungna att hitta andra alternativ för att göra klockfodral och urverk gjorda av guldpläterad mässing. Tidiga Lange fickur innehöll inte ett fodral när de såldes till USA, vilket bekräftar ovanstående spekulation. Dessutom förväxlas den guldpläterade mässingsplywood som vanligtvis används i klocktillverkningsindustrin ofta för solid guldmaterial eftersom det är svårt för människor att skilja guldpläterad metall från solid ädelmetall. Klockexportverksamheten står inför stora risker om det fortsätter så här. Vid den tiden minskade tillgången på silver på grund av utarmningen av silvergruvor i östra Erzgebirgebergen. Tyskt silver fungerade som ett substitut för att möta behoven hos tillverkningsindustrin.

Det verkliga ursprunget till tyskt silver kan spåras tillbaka till Kina. Redan på 1600-talet började metallprodukter gjorda av ”Packfong” (en koppar-zink-nickel-legering) komma in i Europa från Kina. Eftersom processen att importera varor är besvärlig och kostsam, och Europa är i akut behov av starkt och hållbart material för att möta den växande efterfrågan på tillverkning av serviser, keramik och avancerade mikromekaniska delar, är det angeläget att ”knäcka” sammansättningen av zink-nickel koppar – detta Det tekniska genombrottet skedde slutligen på 1700-talet.

År 1823 lanserade Föreningen för att främja handelns flittighet en tävling som uppmanade de tävlande att uppfinna ett alternativt material som inte innehöll giftiga föreningar. Ernst August Geitner (1783-1852), en sachsisk naturvetare och läkare som studerade i Leipzig och doktorerade, vann denna tävling i ett slag. Han öppnade en liten fabrik som tillverkade textilfärger i de västra Erzgebirgebergen. Geithner utvecklade en ny legeringsprocess som såg väldigt lik silver och blev känd för sin vackra lyster och konkurrenskraftiga pris. Denna legering kallas ofta för ”alpacka”, särskilt inom servisindustrin. Baserat på dess historiska ursprung är detta material nu känt som ”tyskt silver” på engelska och ”plata alemana” på spanska (båda betyder ”tyskt silver”).

De överlägsna egenskaperna hos tyskt silver gör det ännu mer enastående i dagens applikationsscenarier: det är solidt och är mycket lämpligt för modifieringsprocesser som manuell slipning, polering eller gravering; den har också mer betydande stabilitet och är det bästa valet för att göra urverk. Idealisk för komplexa rörelser med minimalt arbetsutrymme. Det silvervita utseendet hos tyskt silver kommer från zink- och nickelelementen i dess sammansättning. Tillsats av nickel ger den en varm och delikat gyllene färg samtidigt som den är korrosionsbeständig och långvarig. Därför behöver tyskt silver inte genomgå galvaniseringsprocesser som guldplätering för att behålla sin ursprungliga prestanda och utseende. Med tiden kommer ett unikt oxidskikt att bildas på dess yta, vilket gör den mer elegant och charmig.

Den sekundära monteringsprocessen för 1815-klocka med effektreservindikator. Sedan A. Lange & Söhnes återupplivning 1990 har tyskt silver varit den solida grunden för A. Lange & Söhnes interna rörelser.

Under den första monteringen av urverket måste även erfarna urmakare installera och demontera 3/4-plywooden flera gånger i följd för att kalibrera ändhjulet på varje oberoende spindel. Urmakare bär fingersängar under operationer för att undvika att lämna några defekter i materialet. På grund av komplexiteten i monteringsprocessen och märkets strikta standarder, monteras alla Lange klockor noggrant två gånger.

Den harmoniska kombinationen av rörelsedelar gjorda av tyskt silver och andra material skapar ett hisnande tekniskt spektakel. Delar av rostfritt stål som spindlar, spakar eller hårfjädrar, guldpläterade kugghjul, solida 18K guldhylsor, rubinlager och blå stålskruvar kompletterar varandra. Genom den genomskinliga baksidan av safirglas kan det rika materialets vackra färger och eleganta skönhet ses med en blick.

Langes produktionsdirektör, Tino Bobe, sa: ”Sedan Langes återupplivande har vi utvecklat och producerat mer än 70 urverk, och alla fabrikstillverkade urverk använder tyskt silver. Vårt insisterande på detta material återspeglar Langes. Det unika urtillverkningskonceptet förkroppsligar också fullt ut. vår varumärkesanda: välj aldrig genvägar, utan välj bestämt vägen att sträva efter excellens. För att tillfredsställa den oförtröttliga strävan efter rörelsekvalitet, estetik och funktionalitet, är vi fast beslutna att använda fantastiska färdigheter för att uppnå excellens. av hantverk – båda fokuserade på Tyskt silver och mycket mer än så.”

På den tyska silverbalanshanen visas dekoration med raka fibrer, faspolering och handgraverat hantverk fullt ut.